Mensen die graag in alle rust, georganiseerd thuiswerken, hebben veel baat bij een bureau dat netjes opgeruimd is. Is je bureau rommelig, dan stoort dat je bij het werk, waarbij het ook lastiger is om belangrijke papieren of andere zaken snel terug te vinden. Maar hoe zorg jij ervoor dat jouw thuiswerkplek opgeruimd is? We zetten een aantal handige tips voor je op een rijtje.
Hoe zorg je voor een opgeruimde thuiswerkplek?
Thuiswerken brengt veel voordelen met zich mee, maar het kan ook voor een onoverzichtelijke situatie zorgen. Denk aan papieren, opladers, kabels en andere zaken die het opgeruimde uiterlijk van je bureau om zeep helpen. We kennen het allemaal wel als je vanuit huis werkt; je bureau komt steeds voller te liggen met allerlei spullen. Dit verhoogt ook alleen maar de stress die je tijdens een werkdag kan voelen. Het is nu eenmaal zo dat je met een opgeruimd bureau vele malen productiever bent. Gelukkig zijn er wel allerhande manieren om je bureau toch netjes te houden.
Minimaliseer de spullen op je bureau
Laten we om te beginnen eens bekijken of alles wat op je bureau ligt wel echt nodig is. Pak de spullen die op dit moment op je bureau liggen een voor een op en bepaal dan of dit een noodzakelijk item is. Natuurlijk, die computer, pen of monitor is onmisbaar, maar heb je al die andere spullen die op je bureau liggen hier echt altijd nodig?
Houd de kabels op je bureau netjes
Er zijn meerdere redenen waarom goed kabelbeheer belangrijk is. Als jij veel apparaten aan je computer hebt aangesloten, en al de kabels hiervan slingeren rond op je bureau, dan kan dat snel rommelig worden. Daar komt ook nog bij dat het dan een stuk lastiger wordt om te vinden welke kabel bij welk apparaat hoort. Maak gebruik van kabelbinders of kabelgoten om de kabels netjes te organiseren en uit het zicht te houden. Zo zorg je er ook voor dat alles niet in de knoop raakt.
Maak gebruik van lades onder je bureau
Een opgeruimd bureau hoeft geen ingewikkelde opgave te zijn. Zo kan je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om lades onder je bureau te plaatsen. In deze lades plaats je dan documenten, kantoorspullen en alle andere items die je af en toe wel nodig hebt, maar die niet constant op je bureau hoeven te liggen. Er zijn heel wat verschillende opties te vinden op het gebied van ladekasten voor onder je bureau.
Digitaliseer je documenten
Is het echt nodig om al die documenten op papier te bewaren? Beter is het om deze juist te digitaliseren, zodat je geen rompslomp meer hebt met al dat papierwerk. Je hebt alles dan ook handig bij elkaar, ook op die momenten dat je niet bij je bureau bent.
Probeer een aparte kamer in te richten als werkkamer?
Als je wat ruimte over hebt in je huis, maak daar dan je werkkamer van. Tover bijvoorbeeld de logeerkamer, dat nu waarschijnlijk een rommelkamer is, om tot je werkkamer. Zo zorg je voor een aparte ruimte waar je niet gestoord wordt en je gezinsleden hoeven hier niet constant ook te zijn. Dit zorgt voor een overzichtelijke en opgeruimde ruimte waar je goed kunt werken.