Klanttevredenheid optimaliseren

Klanttevredenheid is alles dat je wil bereiken, wanneer je bijvoorbeeld een winkeleigenaar of ander soort ondernemer bent. Het is immers een cruciale factor voor het succes van elke winkel.

Een tevreden klant zal niet alleen terugkeren, maar zal bijvoorbeeld ook mond-tot-mondreclame genereren. Daarmee trek je weer nieuwe potentiële klanten aan en zo raak je hopelijk, in een cirkel van aantrekking terecht. Hoe? Door je klanten van alles aan te bieden. In een dergelijke zin kom je hen in alles tegemoet. In deze blog gaan we dieper in op hoe je dat kan bereiken.

Wat betekent het om je klanten tegemoet te komen?

Het antwoord: je begrijpt de verwachtingen van klanten en speelt in op de wensen van de klant. Dit kan je op verschillende manieren doen, afhankelijk van de aard van de winkel en de doelgroep die je bedient. We hebben een aantal van deze zaken voor je op een rijtje gezet:

  • Klantenservice: als een product niet naar wens is, dan is het niet naar wens. Zorg voor een vriendelijke manier van communicatie. Mocht je het je kunnen permitteren, onthoud dan dat klant koning is. Niet moeilijk doen, maar gewoon je klant tegemoetkomen. Als je een grotere webshop of een winkelketen hebt, dan wil je wellicht deze service online aanbieden.
  • Productassortiment: een divers assortiment is aantrekkelijk voor de consumeerder. Als je bijvoorbeeld een restaurant hebt, dan is het bijvoorbeeld leuk om de vers gemaakte granola ook in stazakken kraft te verkopen. Je geeft hiermee de klant de mogelijkheid het product mee naar huis te nemen. Mocht er thuis iemand die granola dan weer eten, heb je gezorgd voor een gratis vorm van reclame.
  • Flexibele betaalopties: Bied verschillende betaalopties aan, zoals contant, pinpas, creditcard en online betalingen, zodat je klanten de mogelijkheid hebben om te betalen op de manier die ze verkiezen.
  • Gemak: Maak het winkelen zo gemakkelijk mogelijk voor je klanten. Dit kan onder andere door een gebruiksvriendelijke website of webshop te hebben. Maar, bij een fysieke winkel kan je juist denken aan voldoende parkeergelegenheid en de beschikbaarheid van winkelwagens en mandjes. Denk dan ook weer aan de betaalopties.
  • Beschikbaarheid: Zorg ervoor dat je producten voldoende op voorraad zijn en dat je klanten niet teleurgesteld worden door lege schappen. Hierdoor voorkom je dat klanten elders gaan winkelen. Die stazakken met granola, wil je dus wel regelmatig blijven aanvullen.

Met onder andere deze tips, zal jij zorgen dat je je klant tegemoet komt.

Waarom is het belangrijk om je klanten tegemoet te komen?

Er zijn meerdere redenen waarom het belangrijk is dat je je klanten tegemoet komt. Misschien wil je wel de nummer 1 in de competitieve markt blijven en geef je concurrentievoordeel. Klanten zullen gaan voor een winkel die aan hun behoefte voldoet en een goede deal aanbiedt. Een andere reden waarom het zo belangrijk is om klanten tegemoet te komen, is om zakelijk succes op te bouwen. Uiteindelijk leidt het namelijk tot tevreden klanten, die meer geneigd zijn vaker terug te komen en dus meer te kopen. De omzet van de winkel schiet het dak door.

Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen die vertellen waarom deze vraag zo belangrijk is. In ieder geval is het belangrijk om dichtbij je eigen waardes te blijven. Wees authentiek en natuurlijk ook trots op waar je voor staat. Binnen no-time boek jij succes met je winkel.

Ook relevant