Een product kopen zonder het ooit in het echt gezien te hebben of contact te hebben gehad met de winkeleigenaar. Dat is inmiddels heel normaal. Inmiddels zijn alle denkbare producten online te bestellen. Maar hoe zorg je ervoor dat je geen miskoop doet?
Lees de reviews van andere klanten
Voordat je voor een geheel nieuwe webshop kiest, is het belangrijk om eerst even de reviews te checken. Heeft de website al andere klanten gehad? Wat waren de ervaringen van deze mensen? Waren de mensen tevreden over de prijs-kwaliteitverhouding? Daarnaast is het goed om te kijken hoe de klantenservice van de webshop is geregeld. Kregen mensen meteen antwoord? Werden problemen netjes opgelost?
Op basis van deze reviews kun je dan bepalen of de website betrouwbaar genoeg is om iets te bestellen. Let er wel op dat deze reviews op een onafhankelijke website zijn geplaatst. Sommige webshops investeren geld om zelf positieve reviews te plaatsen, hierdoor weet je nog steeds niet of het product goed is.
Bestel met korting
Ook online is er vaak een mogelijkheid om producten te bestellen met korting. Veel webshops hebben namelijk vaak kortingscodes lopen die je gewoon kunt gebruiken. Wil je een nieuwe outfit bestellen bij de H&M? Maak dan gebruik van de H&M kortingscode. Naast de H&M hebben nog veel meer websites dit. Check daarom voordat je afrekent altijd even of er nog een kortingscode is.
Laat je goed informeren
Ondanks dat de voorkeur van veel mensen nog altijd bij fysiek winkelen ligt, groeit het online winkelen heel snel. Maar er is een groot verschil tussen fysiek winkelen en online. In de winkel kun je namelijk hulp krijgen en dit kan online vaak niet. Ben je van plan een grote aankoop te doen? Zoals een nieuwe bank of bed? Dan is het wel belangrijk dat je weet wat je kan verwachten en of je mogelijk garantie hebt op je aankoop. Daarom kan het in deze gevallen handig zijn om van tevoren al contact op te nemen met de webshop. Stel via de telefoon of de mail jouw vragen. Zo kun je ook meteen kijken of de webshop wel betrouwbaar is.
Niet tevreden?
Heb je online een aankoop gedaan, maar ben je er toch niet zo blij mee? Dit is geen reden tot paniek. Je hebt namelijk altijd recht op 14 dagen bedenktijd. Deze bedenktijd gaat pas in als je het product hebt ontvangen. In die tijd mag je het product in de originele verpakking terugsturen en hoef je geen geldige reden te geven waarom het product niet naar wens was. In sommige gevallen zijn de verzendkosten wel voor eigen rekening, maar dit is alleen als het ook echt op de website vermeld is.